Osteoporoz (Kemik Erimesi)

Osteoporoz (Kemik Erimesi)

Kemik Erimesi Nedir?

Kemik yoğunluk ve kalitesinde azalma ile seyreden bir hastalıktır. Kemik erimesindeki asıl tehlike kemik kırığı oluşma riskinde artıştır. Özellikle kalça, omurga ve el bilek kırıkları sıklıkla görülmektedir.
Kemik kaybı sessizce oluşur ve zaman içinde de kötüleşir. İlk kırık oluşana kadar da genelde bulgu vermez. İleri kemik erimesi olan kişilerde basit bir eğilme hareketi veya öksürme ile bile kırık oluşabilir. Oluşan kırıklar neticesinde devamlı ağrı olması ve de bağımsız, kendi kendine yetebilen bireyin başkasının yardımına bağımlı hale gelmesi nedeniyle ciddi bir sağlık sorunu oluşmaktadır. Omurga kırığı oluştuğunda başlangıçta yeni başlamış şiddetli bir ağrı olsa da zaman içinde künt bir ağrıya dönüşüp devamlı ağrı haline dönüşebilir.
Kemik erimesi dünya çapında ikiyüz milyondan fazla kişiyi etkilemektedir. Üç kadından birinde ve sekiz erkekten birinde kemik erimesi gelişmektedir.

Kemik yaşayan bir dokudur ve devamlı yıkım ve yapım döngüsü içerisindedir. Tüm kemik dokumuzun %8-10’u her yıl yenilenmektedir. Kemik yapım ve yıkımı arasında dengesizlik olduğunda kemik erimesi oluşmaktadır. Kemik yıkımı yapımından fazla olduğunda kemik erimesi oluşmakta ve kırılganlık artmaktadır.
Doruk kemik kütlesine ulaşabilmek için sağlıklı beslenmek, yeterli kalsiyum ve D vitamini alyor olmak ve fiziksel aktivite önemlidir. Kemik kütlesinde genel olarak erkeklerde 50’li yaşlardan itibaren, kadınlarda ise 40’lı yaşlardan itibaren azalma başlamaktadır. Menopoz sonrasında östrojen eksikliği kemik erimesinde önemli bir rol oynamaktadır.

Kemik Erimesi Nedir?

Erken dönemde kemik erimesi genellikle bulgu vermez. Bu nedenle “sessiz hastalık” olarakta adlandırılır. Kemik erimesinde kırık oluşumu ile bulgular kendini gösterir. Kemik erimesi olan bir hastada kırık oluşumu için bir travma olması gerekmez.

• Kırılmış omur nedeniyle oluşan sırt ağrısı
  • Zaman içerisinde boyda kısalma
  • Öne eğik (kifotik) duruş
  • Kemiklerde çok kolay kırılma olması

Ne Zaman Doktora Başvurulmalı?

Aşağıdaki durumlardan biri mevcutsa doktorunuzla kemik eirmesi hakkında mutlaka konuşmalısınız:

• Eğer erken menopoz söz konusu ise
  • Şayet uzun süreli kortikosteroid kullanımınız varsa
  • Ailenizde kalça kırığı hikayesi varsa

Yaygın Kemik Erimesinin En Sık Nedeni Nelerdir?

Yaşlılığa bağlı kemik erimesi ve menopoz sonrasında oluşan kemik erimesi en sık nedenleridir.

Kemik Erimesi Risk Faktörleri Nelerdir?

Kemik dokusunun kalitesini etkileyen iç ve dış pek çok faktör vardır. Kemik erimesi herkeste görülebilmektedir, ancak özellikle menopoz sonrasında kadınlarda daha hızlı bir kemik döngüsü söz konusu olmaktadır.

• İleri yaş
  • Kadın olmak
  • Zayıf olmak
  • Erken menopoz (doğal veya cerrahi)
  • Uzun süreli adet görmeme öyküsü
  • Yeme bozuklukları  (özellikle anoreksi)
  • Bazı hastalıklar (inflamatuar barsak hastalığı, romatoid artrit, lupus, diyabet, hipertroidizm, vb.)
  • Belirli ilaçlar (kortizon kullanımı, epilepsi ilaçları, yüksek doz troid hormonu, vb.)
  • Düşük kalsiyum alınması
  • Vitamin D yetersizliği
  • Yüksek kafein alınması
  • Alkolizm
  • Yetersiz fiziksel aktivite, immobilite
  • Sigara içmek
  • Düşmeler

Kemik Erimesi Teşhisinde Nasıl Bir Yol İzlenmektedir?

Kemik erimesi için risk faktörleri olan kişilerin doktorlarına başvurması ve kemik erimesi açısından tetkik edilmesi gereklidir. Tüm kadınların menopoz sonrasındaki ilk 5 yıl içinde kemik erimesi açısından değerlendirilmesi ve kemik ölçümü yapılması önerilmektedir. Devamında da 2-5 yılda bir kemik erimesinin yeniden değerlendirilmesi gerekir. Kemik erimesi değerlendirirken yapılacak işlem sadece kemik ölçümü yapmak değildir. Hastanın risk faktörlerinin değerlendirilip kemik erimesine yol açabilecek diğer hastalıkların varlığı araştırılmalı, gerekli kan tetkikleri yapılmalıdır. Hastanın 10 yıllık kırık geçirme olasılığı değerlendirilerek ilaç başlanması gerekliliğine karar verilmelidir. Daha önce kırık geçirmiş bir hastada ilaç başlanma kriterleri kırık geçirmemiş hastadan daha farklıdır. O yüzden hastanın kırık hikayesi oldukça önemlidir. Hastalarımızda sessiz kırık olma ihtimali olabileceğinden omurganın yan grafilerinin çekilmesi gerekebilir.
Kemik ölçümü yöntemi olarak daha çok DEXA (Dual Energy X-Ray Absortiometry) cihazı kullanılmaktadır. Ancak ileri yaştaki hastalarımızda kireçlenmeye, aşırı omurga eğriliğine, kırığa veya kalça protezi gibi ameliyatlar nedeniyle kemik ölçümü sonucu yanlış netice verebilmektedir. Bu hastalarımızda QCT yöntemi ile kemik ölçümü yapılması bizi doğru neticeye ulaştıracaktır.

Kemik Erimesini Önlemek İçin Neler Yapılmalı?

• Anne karnından başlayarak kalsiyumdan zengin beslenme
  • D vitamininin yeterli düzeyde tutulması
  • Fiziksel olarak aktif yaşam sürmek

Kemik Erimesi Tedavisinde Neler Yapılmaktadır?

Tedavide asıl amaç kırık oluşumunun önlenmesi, ağrının azaltılması ve fonksiyonun korunmasıdır. Kemik erimesi tedavisi sadece ilaç tedavisi değil, fizik tedavi, psikolojik destek ve egzersiz tedavisi de yer alır.

• Yeterli kalsiyum ve D vitamini alınması
  • Kişiye özel düzenlenmiş egzersiz programları
  • İlaç tedavisi
  • Kalsiyum ve D vitamini