Felç ve Kas Hastalıklarında Botox Tedavisi

Botulinum Toksin Tedavisi

Botulinum toksin, bakteri kaynaklı özel bir besin toksinidir ve modern tıp dünyasında felç ve kas hastalıkları da dahil olmak üzere farklı alanlarda kullanılır. Uygulama bölgesine göre farklı sonuçlar veren botulinum toksin, özellikle kas gevşetici etkisiyle bilinir ve kas kasılmalarının tedavisinde kullanılır.

Felç ve Kas Hastalıkları Nelerdir?

Felç, inme adıyla da bilinen ve beyni besleyen kan damarlarının yavaşlaması ya da tıkanması sonucu beyne giden oksijen akışının engellenmesinden kaynaklanan bir beyin krizidir. Felç durumundan etkilenen beyin hücreleri çalışamaz hale gelir ve ilgili vücut fonksiyonlarını yerine getiremez.

Felç sonrası, kasların kasılmasına neden olan ve spastisite olarak adlandırılan bir motor bozukluğu ortaya çıkar.

Bu durumdan etkilenen bireylerde yaşam kalitesini artırmak ve hasta bakımını daha kolay bir hale getirmek için kas hastalıklarının tedavi edilmesi gerekir.

Spastisite durumu felç hastalarının ciddi oranda hareket engeli yaşamasına neden olur ve şu semptomlarla birlikte gelişir:

• Kas ağrısı ve sertliği
  • Kas krampları
  • Eklem hareketlerinde zorlanma
  • Eklem deformasyonları
  • Günlük aktiviteleri gerçekleştirememe
  • Hareket kabiliyetinde azalma

Felç ve Kas Hastalıklarının Nedenleri Nelerdir?

Felç, beyne giden kan akışının kalıcı veya geçici olarak kesintiye uğraması nedeniyle gerçekleşir. Tıbbi acil vaka olan inme; ileri yaş, yüksek kolesterol, yüksek tansiyon, şeker hasatlığı ve sigara içme gibi çeşitli risk artıran durumlar zemininde gelişebilir.

Ayrıca beyin ve omurilik hasarları, geçirilen travmalar ve nörolojik bozukluklar da inmeye neden olabilir. Felç sonrası oluşan kas hastalıklarının temel sebepleri ise şunlardır:

• Kontrolsüz yüksek tansiyon
  • Kan sulandırıcı ilaç kullanımı
  • Kanamaya sebep olan iskemik inme
  • Kan damarı duvarındaki şişkinlikler
  • Arteriovenöz malformasyon (beyin ve omurilikteki anormal damar bağlantıları)

Botulinum Toksin Nedir, Ne İçin Kullanılır?

İnme son derece ciddi bir sorundur ve inme geçiren hastalarda erken müdahale hayati önem taşır. Zamanında müdahale ile beyin hasarları ile diğer komplikasyonlar minimumda tutulabilir.

Ancak inme ve sonrasında oluşan kas problemleri, hastanın fizik tedavi sürecine engel olur. Günlük ihtiyaçlarını karşılamayan ileri seviye hastalarda hasta bakımı da oldukça güçleşir.

Bu nedenle inme ve spastisite sorunlarının düzeltilerek kaslara yeniden esneklik kazandırılması gerekir. Bunun için özellikle son dönemde uygulanan ve yeni nesil bir tedavi yöntemi olarak öne çıkan yaklaşımlardan biri botulinum toksindir.

Botilinum toksini Clostridium Botulinum adı verilen bir bakterinin ve ilgili türlerinin oluşturduğu bir toksindir. Bu toksin kasta uygun noktaya enjekte edilir. Bu sayede kasların geçici olarak gevşemesi sağlanır ve ani kas kasılmaları azaltılır.

Lokal uygulanan bu botoilinum enjeksiyonu yöntemi inme, travmatik beyin hasarları ve omurilik yaralanmaları, multipl skleroz gibi durumlarda uygulanır. Benzer durumlar sebebiyle ortaya çıkan kas kasılmalarının tedavisi için kullanılır, ayrıca fizik tedavide de yaygın olarak uygulanır.

Felç ve Kas Hastalıklarında Botulinum Toksin Tedavisi

Felç geçiren hastalarda, kaslar istemsiz ve kontrolsüz şekilde kasılarak uzuv işlevlerinin yitirilmesine neden olur. Botulinum toksin ile kasların kasılması bloke edilir.

Spastisite geçiren hastalarda tedavi süreci hastadaki doku hasarına, sorunun şiddetine ve dağılımına göre değerlendirilir. Fizyoterapi ve ilaç tedavisine destek olarak uygulanan botoks yöntemi, hastanın en az yan etkiye maruz kalacak şekilde iyileştirilmesini amaçlar. Uygulama yöntemi ise şu şekildedir:

• Hastanın kas ve eklem muayenesi yapılarak enjeksiyon için en uygun nokta belirlenir ve uygun teknikle o bölgeye uygun dozda enjeksiyon yapılır.
  • Genelde spastik kasların muayenesinden sonra kaç kasa enjeksiyon yapılacağına dair plan yapılarak doz ayarlaması yapılır. Enjeksiyonda yapılacak üst doz sınırı olduğu için hastanın yaşamında fonksiyonelliği bozan ve tedavi edildiğinde en üst düzeyde etkinlik beklenen kaslar öncelenir.
  • Enjeksiyon dozaj ve tekrar oranı ise hastadaki iyileşme düzeyine göre hekim tarafından planlanır.

Botulinum Toksinin Etkileri Nelerdir?

Kasları rahatlatan botoks uygulaması 1-15 gün içinde etki göstermeye başlar. Toplam 1,5 ayda maksimum etkiye ulaşır ve etkisi 3-4 aya kadar sürer.

Tedavi süresinin ise hastanın verdiği yanıta göre değerlendirilmesi gerekir. Bu tedavi ile hedeflenenler şunlardır:

• Denge, oturma ve hareket kabiliyetininin artırılması
  • Daha az yorgunluk hissi
  • Yatak yarası sorununu azaltma
  • Kas ve eklem sorunlarını engelleme
  • Kasılmadan kaynaklanan problemleri giderme
  • Kendi ihtiyaçlarını giderebilme
  • Fizik terapi faydalarını artırma
  • Ağrıları azaltma
  • Uyku kalitesini yükseltme

Bunlarla birlikte, botulinum toksin tedavisinde her ilaçta olduğu gibi bir takım yan etkiler de vardır. Bu etkilerin çoğu uygulama sonrasındaki ilk hafta ortaya çıkar ve genellikle hafif veya orta düzeyde olur.

Enjeksiyon bölgesinde ağrı ve morarma oluşması, baş ağrısı, baş dönmesi ve cilt döküntüleri beklenebilir.

Botulinum Toksin Tamamen Tedavi Eder Mi?

Botulinum toksin uygulaması hastayı en iyi haline getirmeyi hedefler, dolayısıyla bazı vakalarda tamamen iyileşme gözlenmeyebilir. Ancak bu durum hastalığın seyri ve hastanın genel durumu ile yakından ilişkilidir.

İnme geçiren hasta herhangi bir destekle veya bağımsız olarak yürüyebiliyorsa, tedavinin daha hızlı ve etkili olması beklenebilir. Bu tedaviye ek olarak fizik tedavi uygulamalarından faydalanmak da fonksiyon kaybını kalıcı olarak düzeltmede etkilidir.

Fakat hareketsiz yatan hastalarda botoks yöntemi tedavi edici olsa da tamamen iyileştirici olmayabilir. Bu tarz vakaların tedavisi edilebilmesi için multidisipliner bir yaklaşımın benimsenmesi ve farklı birimlerden destek alınması gerekebilir.