Kulunç (Fibrozit) Nedir? Kulunç Nasıl Geçer?

[Toplam: 9 Ortalama: 4.1]

Kulunç (Fibrozit) Nedir? Nedenleri ve Belirtileri Nelerdir? Kulunç Nasıl Geçer?

Kronik bir ağrı olan fibrozit halk arasında kulunç, yel girmesi ya da damar damar üstüne binmesi gibi isimlerle de tanımlanır. Kas kılıfı, kas ve eklem, kemik, tendon ve kasların konnektif dokularında oluşan ağrı veya inflamasyondur. Fibrozit genellikle boyun, omuz bölgesi ve kürek kemiklerinin arasında meydana gelir. Ancak vücutta herhangi bir bölgede görülebilir. Oluştuğu bölge dışında yakın bölgelere yayılan ağrı karakteri oluşturabilir. Nedeni kesin olarak bilinmediği için kesin bir tedavi yönteminden de bahsetmek mümkün değildir. Fakat hastanın ve hastalığın durumuna göre çeşitli tedavi yöntemleri uygulanabilir.

Kulunç (Fibrozit) Nedir?

Fibrozit, miyofasiyal ağrı sendromu ya da kulunç kendisini genellikle kas ve iskelet sistemi ağrıları ile birlikte gösterir ve farklı noktalarda ortaya çıkabilir. Fibrozit gelişen bölgelere dokunulduğu zaman ağrı hissedilir. Kas içinde daha sert bir nokta bulunur. Bu noktaya dokunulması ile hastada şiddetli bir ağrı hissi oluşur. Fibrozit çoğunlukla küçük bir alanda ortaya çıkar fakat ağrının daha geniş bir alana yayılması mümkündür.  Kronik ve uzun süren bir durum olan fibrozit, farklı nedenlere bağlı olarak ortaya çıkabilir. Kadınlarda fibrozit görülme sıklığı erkeklere oranla 9 kat daha fazladır.

Kulunç (Fibrozit) Nedenleri Nelerdir?

Fibrozit hastalığının kesin bir nedeni olmamakla birlikte, fibrozite neden olabilecek bazı tetikleyici sebepler mevcuttur. Fibrozit strese ya da genetik faktörlere bağlı olarak ortaya çıkabileceği gibi fizyolojik sorunlara bağlı olarak da gelişebilir. Genellikle aşırı stres ile ilişkilendirilen fibrozit rahatsızlığında hormonal dengesizlikler ve aile ya da iş hayatında yaşanan kriz ve çatışmalar da tetikleyici nedenler olarak değerlendirilir. Fibrozite neden olabilecek fiziksel ve psikolojik durumların şöyle bir listesini yapabiliriz:

• Aşırı zorlama ya da gerilme ile kasta yaralanma, yanlış yük kaldırma,
  • Klimalı ortamda ya da çok sert esen bir bölgede uzun süre vakit geçirme,
  • Omurgada meydana gelen statik bozukluklar,
  • Aşırı stres hali ya da ruhsal problemler, depresyon,
  • Aşırı sigara kullanımı,
  • Yetersiz fiziksel aktivite,
  • Obezite,
  • Uyku problemleri,
  • Yaralanma gibi travmatik durumlar,
  • Ağır geçirilen hastalıklar, viral enfeksiyonlar
  • Eklemlerde bulunan bağlarda zayıflık,
  • Duruş bozuklukları,
  • Hava değişimleri, nemli ve soğuk havalar.
  • Mineral, vitamin eksiklikleri veya yetersizlikleri

Görüldüğü üzere fibrozitin sebebi genellikle yaşam tarzı ve alışkanlıklar olmakla birlikte, nadir olarak başka sebeplerdir.

Kulunç (Fibrozit) Belirtileri Nelerdir?

Fibrozit durumunda en sık karşılaşılan belirtiler kaslarda gerilme ve vücudun belirli bölgelerinde ağrıdır. Zaman zaman psikolojik belirtiler de ortaya çıkabilir. Ağrılar genellikle soğuk havalara, çeşitli kokulara, gürültüye ve zaman zaman ışığa bağlı olarak şiddetlenebilir. Ağrılara en sık eşlik eden belirtiler yorgunluk hissetme ve uyumakta güçlük çekmedir. Bunlar ile birlikte fibrozitin en sık karşılaşılan belirtileri şunlardır:

• Eklem ve kas ağrıları,
  • İlgili bölgede kuvvetsizlik ve sertlik,
  • Ağrı bölgelerinin hassaslaşması ve dokununca ağrı hissedilmesi,
  • Kaslarda nodüler sertlik veya ağrılı alanlar, dokunmaya hassasiyet,
  • Yorgunluk ve halsizlik,
  • Kaslarda uyuşma ya da karıncalanma,
  • Ağrıdan kaynaklı olarak uykuya dalmakta zorluk çekme,
  • Nefes alışverişi sırasında batma,
  • Tendonlarda ağrı,
  • Baş ağrıları ya da migren atakları,
  • Herhangi bir aktivite ile ağrıda artış ve şiddetli kas spazmı.

Kulunç (Fibrozit) Nasıl Geçer?

Fibrozit teşhisi fiziki muayene ya da laboratuvar testleri ile konulabilir. Aynı zamanda hasta öyküsü de teşhisin konulması konusunda belirleyici olacaktır. Fibrozitin kesin bir tedavi yöntemi olmamakla birlikte organlar, kaslar ya da bağlar fibrozit nedeniyle zarar görmez. Aynı zamanda tedavi hastanın ve hastalığın durumuna göre kişiye özel olarak planlanmalıdır. Kulunç ya da fibrozit hastalığının tedavisi spor ve gevşeme teknikleri, terapi ve ilaç tedavisi olmak üzere 3 ana grupta incelenebilir:

Spor ve Gevşeme Teknikleri

Fibrozit rahatsızlığına sahip olan kişilere dayanıklılığı artırmaya yönelik olarak bisiklet, yüzme ve yürüyüş gibi spor etkinliklerinin yanı sıra dans etmesi de önerilebilir. Aynı zamanda kuvvet antrenmanları ve gevşemeye yardımcı olarak meditasyon ve yoga gibi etkinlikler de önerilir.

Terapi

Hastanın anksiyete, stresle baş edememe gibi kas spazmını artıran faktörleri var ise bunlara yönelik farkındalık tedavisi, gevşeme yöntemleri, stresi azaltma teknikleri ağrının tedavisinde önerilir.

İlaç Tedavisi

Fibrozit tedavisinde ağrı kesici kullanımı ağrıların belirli bir süreliğine giderilmesini sağlar. Yeni başlangıçlı ağrılarda kalıcı bir çözüm olabilir. Bu tarz bir ağrının tekrarlanması önlemek için hastanın bilgilendirilmesi, ağrıyı tetikleyen faktörlerin ortadan kaldırılması, postür alışkanlıklarının, iş yaparken vücudunu kullanma aktivitelerinin gözden geçirilmesi ve hayatına doğru egzersizi eklemesi önerilir. Uzun süredir devam eden ağrılarda devamlı ağrı kesici, kas gevşetici kullanımını yan etkilerinden dolayı önerilmez. Kişinin mutlaka yaşam tarzı değişikliği, beslenme, egzersiz, stresle baş etme mekanizmalarını artırma, relaksasyon zamanı oluşturma gibi pek çok değişime açık olması önemlidir. Bazen kronik fibzoitlerde ağrı kaynaklı olarak ortaya çıkan anksiyete ve depresyon problemleri ile baş etmek için antidepresan kullanımı önerilebilmektedir.

<strong>Fibrozitte</strong> injeksiyonlar (proloterapi, ozon injeksiyonu, PRP uygulamaları, kuru iğne tedavisi gibi) egzersizle desteklendiğinde kalıcı iyileşme sağlamaktadır. Tabi burada ağrının ortaya çıkmasına neden olan faktörlerin tekrar oluşmaması da tedavinin önemli bir basamağıdır. Yani eksik vitamin ve minerallerin yerine konulması, beslenmenin gözden geçirilmesi, klima önünde oturulmaması, kısa kasların doğru egzersizle desteklenmesi, postür alışkanlıklarının düzeltilmesi gibi pek çok durumunda dikkate alınması gerekmektedir.